TTPA

EU:s förordning om politisk reklam (Transparency and targeting of political advertising – TTPA) är en ny förordning som gäller från och med den 10 oktober 2025. Det övergripande syftet med förordningen om politisk reklam är att åstadkomma ökad transparens för sådan reklam samt att harmonisera reglerna för tillhandahållande av politiska reklamtjänster inom EU.

Gå till formulär

Vad innebär lagen om politisk reklam?

Den nya regleringen innebär bland annat att:

  • Politiska reklammeddelanden ska förses med viss information genom märkning och ett så kallat transparensmeddelande.

  • Det ska framgå att budskapet utgör politisk reklam, vem som står bakom reklamen, vilken ekonomisk ersättning som har lämnats för den, dess koppling till val och andra processer, information om inriktnings- och annonsleveransteknik som har använts och liknande upplysningar.

  • Olika aktörer i kedjan av politiska reklamtjänster är skyldiga att tillhandahålla och offentliggöra information om den politiska reklamen samt säkerställa att den är riktig.

  • Det införs regler om när personuppgifter får användas i syfte att rikta sådan reklam online.


Vad räknas som politisk reklam?

Politisk reklam definieras i förordningen som utarbetande, placering, främjande, publicering, tillhandahållande eller spridning av ett budskap som normalt tillhandahålls mot ersättning, genom intern verksamhet eller som en del av en politisk reklamkampanj. Det krävs att budskapet är kopplat till en politisk aktör alternativt att det kan och är utformat för att påverka resultatet av ett val eller en folkomröstning, ett röstbeteende eller en lagstiftnings- eller regleringsprocess.

Från definitionen av politisk reklam finns vissa undantag, till exempel officiell information till allmänheten från nationella myndigheter, regeringar och EU, förutsatt att det inte är utformat för att påverka resultatet av ett val eller en folkomröstning, ett röstbeteende eller en lagstiftnings- eller regleringsprocess.

Politiska åsikter och annat redaktionellt innehåll som omfattas av redaktionellt ansvar betraktas inte heller som politisk reklam – såvida inte ersättning lämnas i samband med detta av tredje part. Detsamma gäller för politiska åsikter som uttrycks av en privatperson.


Gäller lagen bara inför val?

Nej. Reglerna gäller både under och utanför valperioder och omfattar även icke-valrelaterade politiska budskap.